Formativ bedömning ur ett elevperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka elevers upplevelser och uppfattningar av formativ bedömning i matematik i årskurs 1.   Två frågeställningar har besvarats. Hur uppfattar och upplever eleverna bedömning i matematik? Hur uppfattar och upplever eleverna de fem nyckelstrategierna?   I syfte att besvara forskningsfrågorna har kvalitativa intervjuer med eleverna genomförts. Resultatet visar att eleverna i studien uppfattar bedömning i matematik som abstrakt och har ibland svårt att formulera sig. Flera av eleverna anger att bedömning är till för dom själva för att komma framåt i sitt lärande. De fem nyckelstrategier för formativ bedömning uppfattas positivt av de flesta eleverna, vissa strategier framkallar mer känslor än andra men överlag upplevs de positivt av eleverna.    Utifrån denna studie kan tre områden anses som gynsamma att reflektera vidare över för utveckling av formativ bedömning ur ett elevperspektiv: synliggöra kopplingen mellan arbetsområden och bedömning, vid frågeställning utgå från elevens vardag, avsätta mer tid för träning på kamratbedömning och självbedömning.   Då studien utfördes i mycket begränsad omfattning i en klass är det inte lämpligt att dra generella slutsatser från resultatet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)