Skadad, lika med underkänt? : En studie om hur idrottslärare bemöter långtidsskadade elever

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Julia Allstrin; Glenn Skånberg; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Syftet med den här uppsatsen är att se hur idrott och hälsaläraren anpassar undervisningen och motiverar skadade elever i idrott och hälsa. Så att även de långtidsskadade eleverna kan uppnå betyget E, motsvarande godkänt. I den här studien definierar vi långtidsskada som en skada som påverkar deltagandet på idrottslektioner i en månad eller längre tid. Vi har valt att grunda studien på hela grundskolan. Följande frågeställningar behandlas: Vika erfarenheter har idrottslärare av skadade elever vid undervisning i ämnet? Hur anpassar idrottslärare sin undervisning till skadade elever? Hur motiverar idrottslärare skadade elever att delta i undervisningen? Metod Studien har genomförts med en kvalitativ ansats då intervjuer har använts som metod för att samla in vår data. Urvalet var ett bekvämlighetsurval, då det var enklaste sättet för oss att komma i kontakt med lärare vi redan kände på något vis sedan tidigare. I studien intervjuades tre lärare, alla lärare på grundskolan. Vi har valt att använda oss av transkribering av intervjuerna för att lättare kunna analysera i efterhand. Resultat Vi har kommit fram till att lärare inte stöter på långtidsskadade elever i någon större utsträckning. I denna studie så har det visat sig att idrottslärare anpassar lektionerna i den mån de kan individuellt för den skadade elever men inte alltid så eleven kan delta i den stora gruppens undervisning. De har däremot påpekat att tiden inte alltid räcker till för att ta igen missade moment. Att motivera skadade elever är inget som lärarna har upplevt som något problem då de lägger mycket vikt på att undervisningen skall vara kul och varierande, vilket medför att eleven vill delta. Slutsats Slutsatsen vi kan dra av den här studien är att det inte är något problem med att motivera majoriteten av de skadade eleverna. Däremot kan anpassningen vara lite svårare då lärarna inte har någon schemalagd tid för att göra detta utan får prioritera bort andra saker för att lyckas. Trots detta så lyckas man hitta uppgifter för eleven att göra, så som teorihäften, för att eleven på något sätt skall kunna jobba mot kunskapsmålen trots en skada.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)