"Gå in på bloggen så får du se ditt barn som gör ditten och datten" : en studie av bloggen som pedagogiskt verktyg

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för Lärarutbildning

Sammanfattning: Flera forskare anser att bloggen är ett verktyg som har god pedagogisk potential i skolan (Clyde 2005; Ray 2006; Ward 2004). Syftet med studien ”Gå in på bloggen så får du se ditt barn som gör ditten och datten”- en studie av bloggen som pedagogiskt verktyg i skolan är att undersöka hur lärare i grundskolans tidigare årskurser använder sig av klassbloggar samt hur de resonerar kring användandet av bloggen i skolan. Vår teoretiska utgångspunkt grundar sig i ett sociokulturellt perspektiv på lärande. En kvalitativ undersökning genomfördes i form av semistrukturerade intervjuer med lärare i Ystad kommun. För att undersöka om lärarnas intervjusvar stämde överrens med det som gick att finna i bloggarna och för att kunna göra en jämförelse, gjordes även en studie av lärarnas befintliga klassbloggar. I studiens resultat framkommer det att lärarnas IT-kunskaper och inställning till bloggen speglar hur de använder sig av bloggen i verksamheten. Lärarna använder främst klassbloggen för att ge vårdnadshavarna inblick i verksamheten och delge dem information. Elevdelaktigheten är låg på klassbloggarna och syftet med bloggarna är inte att dokumentera och bedöma enskilda elevers utveckling. De främsta hindren med bloggen som lärarna uttrycker är att föräldrarna inte tillåter sina barn att vara med på bild på internet samt bristen på tid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)