”Samarbete är ju en förutsättning, jag kan inte sitta här och bedriva arbete på egen hand” En intervjustudie med fokus på skolkurators roll

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Hälsa och samhälle

Sammanfattning: Studien syftar dels till att undersöka hur samverkan respektive samarbete kan ske utifrån arbetet med elevhälsoteam och med fokus på skolkurators roll. Dels att lyfta fram hur hälsofrämjande och förebyggande arbete kan ske i de perspektiven. Studiens frågeställningar handlar om hur olika yrkeskategorier gemensamma och egna uppdrag upplevs inom elevhälsoteam i relation till samarbete och samverkan i skolan och externt samt med fokus på skolkurators roll. Internationella och nationella studier beaktas utifrån syftet med studien. Professionsteori som bland annat syftar till att ge förståelse för svårigheter som kan uppstå i samarbete mellan yrkesgrupper är teoretiskt perspektiv som används i analysen. Metoden är kvalitativ och grundas på sex intervjuer med olika yrkeskategorier. Viktigaste resultat av undersökningen visar att samverkan respektive samarbete ger insyn i varandras uppdrag inom elevhälsoteamet. Att Skolkurator har en nyckelroll i samordnandet av ett samverkansarbete kring elever som har behov av insatser även från andra förvaltningar. Att det är önskvärt med mer diskussioner kring samarbetsformer mellan elevhälsoteam och skolan i övrigt för att utveckla hälsofrämjande och förebyggande arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)