Kan lästräningsmetoden Korrekt läsning utveckla läsförmågan hos elever som uppvisar lässvårigheter? : En interventionsstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Författare: Johanna Berthagen; Lena Bergkvist; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Abstrakt Studiens syfte var att undersöka om lästräningsmetoden Korrekt läsning (Fouganthine & Jacobson in print) kunde utveckla läsförmågan hos elever i årskurs 2 som uppvisade lässvårigheter. Vi genomförde vår intervention med sex elever för att se om elevernas resultat gällande ordigenkänning och läsflyt kunde främjas med hjälp av en period av intensiv och strukturerad träning med lästräningsmetoden. Vi genomförde en intervention under åtta veckor med sex elever, i vilken eleverna erbjöds en-till-en undervisning med speciallärare vid 24 tillfällen. Urvalet grundade sig på skolornas olika kvalitetssäkringstester. De elever som på Stanineskalan fick ett resultat inom intervallet 1–3 valdes ut att deltaga i studien, allt som allt sex pojkar. För att mäta var eleverna befann sig i sin läsutveckling före interventionen genomfördes observationer samt pre-tester. Varje vecka under interventionen genomfördes tester gällande ordavkodning/ordigenkänning. Efter avslutad intervention genomfördes posttester för att se hur elevernas läsflyt och läsutveckling förändrats över tid. Studiens resultat visade att samtliga elever, i varierad grad, utvecklade både ordigenkänningsförmåga och läsflyt. Resultatet indikerade att lästräningsmetoden Korrekt läsning (Fouganthine & Jacobson in print) kan vara användbar för elever som uppvisar lässvårigheter, eftersom det är en läsmetod som tränar flera olika förmågor som fonologi, ortografi och semantik i en kontext. Med tanke på studiens positiva resultat skulle lästräningsmetoden Korrekt läsning kunna var en läsmetod som kan ingå i skolornas arbete med att uppfylla läsa-garantin (SFS2010:800) samt ses som en tidig och förebyggande åtgärd.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)