Skolsköterskors erfarenheter av att använda sina förmågor för att optimera omvårdnaden vid vaccination av barn

Detta är en Magister-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: Bakgrund: Det är känt att barn som utsätts för smärtsamma procedurer tidigt i livet kan utveckla både rädsla och ökad smärtkänslighet på lång sikt. Vaccination är en av de medicinska procedurer som orsakar stress för barnet. Genom att skolsköterskor i grundskolan lindrar smärta i samband med vaccination kan detta förhindras. Icke-farmakologiska smärtlindringsmetoder har visat sig vara effektiva i samband med nålrelaterade procedurer genomförda i sjukhusmiljö dock saknas forskning kring dess effekt i skolmiljö. Syfte: Syftet med studien är att belysa skolsköterskors erfarenheter av att använda sina förmågor för att optimera omvårdnaden vid vaccination av barn. Metod: Studien genomfördes utifrån kvalitativ metod där 11 skolsköterskor deltog i semi-strukturerade intervjuer. Materialet analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Skolsköterskorna använde flera olika omvårdnadsåtgärder för att optimera omvårdnaden i samband med vaccination. Resultatet delades in i kategorierna förmåga att skapa trygghet för barnet, förmåga att avleda och förmåga att anpassa situationen för barnets bästa. Konklusion: Studiens resultat tyder på att skolsköterskor besitter kunskap inom området men på grund av bristande resurser kan inte all kunskap de har appliceras i deras arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)