Framtagning av en reklamkampanj för att få fler tjejer att börja spela ishockey

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie var att utforma en reklamkampanj för att få fler tjejer att börja spela ishockey. I studien undersöktes hur en reklamkampanj kan utformas samt i vilka kanaler den bör marknadsföras för att nå tjejer i åldrarna 12–20 år. Genom en webbenkätundersökning skapades en förståelse för vilken uppfattning ishockeyspelare hade om ishockey. Resultatet från enkätundersökningen låg till grund för utformningen av kampanjidén. Genom research om målgruppen och nulägesanalys över grafiskt material inom ishockey framkom vilka kampanjenheter samt designelement som kunde användas vid utformningen av kampanjen. Arbetet baserades på Sless sjustegsmodell för informationsdesign. Resultatet av undersökningen blev en steg-för-steg-process vid skapandet av en reklamkampanj. Dessutom resulterade undersökningen i en färdig reklamkampanj för att rekrytera fler tjejer till ishockeyn i Falun. Respondenternas svar visade på att kampanjmaterialet i stor utsträckning passade bra för att locka tjejer till ishockeyn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)