Skogen ur barns perspektiv : En intervjustudie om hur barn resonerar kring skogen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

Författare: Anna Lindbohm; Elin Olausson; [2020]

Nyckelord: Barns perspektiv; förskola; genus; lek; skog;

Sammanfattning: Sammanfattning Syftet med denna studie är att belysa hur barn resonerar kring skogen och hur de använder skogen, samt att undersöka om flickors och pojkars resonemang kring- och vad de använder skogen till skiljer sig åt. Kvalitativa intervjuer av 26 barn (11 flickor och 15 pojkar) i åldrarna tre till fem år på fyra kommunala förskolor i mellansverige har genomförts. Intervjusvaren har sedan analyserats med hjälp av en fenomenografisk analysmetod för att kunna beskriva hur barn resonerar kring skogen, och hur de använder skogen. Tio intervjufrågor gav svar på studiens frågeställningar och resultatet visade att några av barnen be- skrev olika regler de hade att förhålla sig till i skogen. Barnen i studien beskrev skogen med ord som träd, pinnar och stenar, samt nämnde olika djur. Resultatet visade även att barnen främst använde skogen till att leka i. Både pojkar och flickor lekte oftast samma lekar i skogen, men fler flickor än pojkar beskrev att de lekte Mamma, pappa, barn. Fler barn gav negativa beskrivningar av sko- gen än positiva när vi ställt frågor om vad som är bra respektive dåligt med skogen. Barnens negativa beskrivningar har även varit fler och utförligare än de positiva. Då tidigare studier kring barns skogsvistelse oftast har genomförts ur ett vuxenperspektiv med fokus på pedagoger och hur skogen kan användas i lärande, kan vår studie bidra med barns perspektiv inom området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)