"Ska sökmotorn verkligen vara den viktigaste besökaren?" : En kvalitativ intervjustudie om företags syn på samspelet mellan sökmotoroptimering och användbarhet på webbsidor

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Medieteknik

Sammanfattning: Det stora utbudet av webbsidor på internet har resulterat i ett ökat användande av sökmotorer för att hitta information. Sökmotorer tillåter internetanvändare att snabbt söka, selektera och finna svar på sina frågor. Den digitala utvecklingen har även medfört att användbarhet på webbsidor blivit viktigare än någonsin för att användare ska välja att interagera med en webbsida. Att som företag arbeta aktivt med sökmotoroptimering av sin webbsida och samtidigt upprätthålla en god användbarhet är idag avgörande för att vara med i kampen om användarnas uppmärksamhet. Denna studie fördjupar sig därför i samspelet mellan sökmotoroptimering och användbarhet ur ett företagsperspektiv. Studien ämnar söka svar på hur företag ser på samspelet mellan de båda samt vilka utmaningar de upplever med att arbeta med användbarhet i relation till sökmotoroptimering. Undersökningen bygger på sju stycken kvalitativa djupintervjuer med företag som dagligen hanterar dessa aspekter på sina webbsidor. Resultatet visar att företag ser på samspelet mellan sökmotoroptimering och användbarhet som en kontinuerlig avvägning mellan två perspektiv, där de upplever att de måste balansera användarens behov och arbetet med att möta sökrobotarnas indexeringsstrategier och algoritmer. Den centrala utmaningen är främst kopplad till textinnehåll och sökord och att göra val som både gynnar deras användare samt för indexering på höga positioner i sökmotorernas resultatlista.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)