Trafikantbeteenden när övergångsställe saknas

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Trafik och väg

Sammanfattning: Trafiksituationen vid korsningen Carl Krooks gatan – Furutorpsgatan i Helsingborg är komplicerad på grund av den svängande huvudleden och det stora flödet av trafikanter. Den svängande huvudleden har fått mycket kritik eftersom det är ett stort flöde av oskyddade trafikanter som måste korsa gatan som saknar övergångsställe. Syftet med studien är att undersöka trafikanters beteende vid interaktion när övergångsställe saknas, vilka kriterier som kommunen har för att anlägga ett övergångsställe och även om det bör anläggas ett övergångsställe istället för den befintliga gångpassagen. Litteraturstudier gjordes för att få en djupare förståelse för trafikanternas beteende vid övergångsställen och gångpassage. Litteraturstudien består av svensk forskning för att få kunskap om gångpassage, övergångsställe och även trafiksäkerhet, trygghet, framkomlighet, de trafikregler som gäller och Helsingborgs trafikprogram. En enkät skickades till Helsingborg kommuns stadsbyggnadsförvaltning, där frågorna rörde gångpassagen och kriterier för att anlägga övergångsställe. Videofilmning gjordes för att fånga de konflikter som uppstod i korsningen, beräkna trafikanternas flöden samt hastigheten på fordonen. Information från STRADA användes för att avgöra tillsammans med beteendeobservationen hur trafikanterna beter sig vid konflikter. Kommunen har kriterier för var det är lämpligt att anlägga övergångsställe och var det inte är lämpligt. Gångpassagen i det studerade fallet uppfyller inte alla kraven som krävs för att anlägga övergångsställe. Under de senaste 9 åren har det inträffat 3 olyckor på gångpassagen. Resultatet från beteendeobservationen visade att det var ett stort flöde av oskyddade trafikanter som använder sig av gångpassagen och att fordonen håller en hög hastighet. Det kan anses finnas en överenskommelse mellan skyddade och oskyddade trafikanter. Det är fordonen som har företräde, gående och cyklister är de som väjer. Anledningen kan vara att det saknas övergångsställe och fordonsförare inte känner sig skyldiga att stanna. De oskyddade trafikanterna är vaksamma och passerar ej förrän det är fritt. Avslutningsvis tycker jag att ett övergångsställe bör anläggas men att det ska göras i samband med en ombyggnation av hela korsningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)