Undervisning i förskolan- ..."det är allt vi gör hela tiden"

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka förskollärares uppfattningar och förhållningssätt till undervisning i förskolan. För att undersöka detta använde vi oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer av åtta förskollärare. Det insamlade materialet bearbetades genom ett tematiskt tillvägagångssätt. Studien utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv där lärande kan ses som en naturlig del i en social verksamhet. Resultatet visr att förskollärarna anser att undervisning är allt de gör hela tiden och de kopplar undervisning till lärande. Det framkommer att förskollärarna inte har förändrat sitt arbetssätt sedan inskrivningen i läroplanen (2018) och att undervisningen framför allt handlar om tillvarata barnens intresse i de olika undervisningssituationerna. Tid framkommer som en viktig förutsättning för undervisning, men även förskollärarens kompetens och goda relationer till barnen. Slutsatsen av studien är att förskollärarna har en positiv inställning till undervisning och ser det som en naturlig del av utbildningen i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)