Bibliotekarien i skolan : En studie av kompetens och samarbete vid tre bibliotek på svenska gymnasieskolor

Detta är en Magister-uppsats från Sociologiska institutionen

Författare: Roger Leissner; Johan Granberg; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna uppsats handlar om skolbibliotekariens roll i skolans verksamhet och deras samarbete med lärarkåren. Syftet med studien var dels att ta reda på vilka kompetenser skolbibliotekarierna anser är centrala för arbetet och dels hur de såg på sitt eventuella samarbete med lärarna på skolan. Arbetet har avgränsats till bibliotekariernas perspektiv på rollen och relationen. Dessa frågor besvarades med hjälp av semistrukturerade, kvalitativa intervjuer med respondenter från tre gymnasieskolbibliotek. För att skapa en teoretisk grund gås också kompetensbegreppet som sådant igenom samt tidigare studier rörande samarbetet mellan de två yrkesgrupperna. Genom dessa tidigare studier och det empiriska arbetet trädde en bild fram av ett problematiskt förhållande, präglat av en asymmetrisk maktrelation som bland annat bygger på bristfällig kommunikation och förståelse för respektive yrkesroller samt åtskillnaden mellan den pedagogiska kärnverksamheten och biblioteket som visserligen finns på skolan men ändå ligger utanför denna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)