Rättssäkerhet med hjärtat : vad är kvalité inom äldreomsorgens biståndshandläggning

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Socialhögskolan

Sammanfattning: During the last 10 years Sweden's municipalities have changed their eldercare organisation. From a traditional organisation with an executive official of aid who even had the staff responsibility in the execution to a separate or specialized organization where the official only have the exercise of public authority. The evaluators of aid (biståndsbedömare) have the title executive officials (biståndshandläggare). The Social Services Act was changed in1998. One added, that social work would have a good quality. In my examination I have studied the municipality of Gotland, which has had this specialized evaluation of aid since 1998. This essay tries to describe how the authorities like Parliament, the Government, the National Board of Health and Welfare, the Swedish Association of Local Authorities and the municipality in question look upon quality in social work. Then I want to find out if people who ask for help and the executive officials have the same opinion about quality as the authorities have. The criteria of quality of the authorities have been put together briefly. After that, observations were made about the meetings between the executive officials and the applicants in four cases. In these cases I then interviewed the same people separately to have their subjective opinion. The authorities take up a lot of criteria, which they mean, are quality. Some of these criteria were even taken up by the other groups. But what the executive officials and the applicants consider the most important criterion of quality is a kind reception. In this you put above all two aspects: keen aware ness and respect, which then have several meanings. Sammanfattning. Under de senaste 10 åren har landets kommuner ändrat sin äldreomsorgs- organisation. Från att ha varit den traditionella organisationen med hemtjänstassistenter med både bedömningen och verkställigheten. Till delad eller specialiserad organisation där biståndsbedömaren endast har myndighetsutövningen. Dessa biståndsbedömare har idag tituleringen biståndshandläggare. I den här undersökningen har jag sett på Gotlands kommun, som haft specialiserad biståndsbedömning sedan -98. I -98års ändring av Socialtjänstlagen lades in att god kvalitet skulle finnas inom socialtjänstens verksamheter. Uppsatsen försöker klargöra vad myndigheterna (som Riksdag, regering, Socialstyrelsen, Kommunförbundet och den aktuella kommunen) har tagit fram är kvalitet i biståndshandläggningen. För att sedan se på om det sammanfaller med vad de som söker hjälpen och de som arbetar som biståndshandläggare, anser är kvalitet. Myndigheternas kvalitetskriterier har kort sammanställts. Därefter gjordes observationer kring mötet mellan biståndshandläggarna och sökande i 4 ärenden. I dessa ärenden intervjuades sedan samma aktörer, var för sig. För att få fram respondenternas subjektiva syn på området. Myndigheterna tar upp en mängd kriterier de anser är kvalité och vissa av dessa framkom även från de andra grupperna. Men det biståndshandläggarna och sökande tar upp som det övergripande viktigaste kriteriet för kvalitet är bra bemötande. Vad de sedan lägger i det begreppet, framkommer i uppsatsen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)