Faktorer som är avgörande för blivande lärare : En kvalitativ studie av hur lärarstudenter resonerar kring val av framtida arbetsplats

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Nelly Malko; Hanna Said; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien är att få en inblick och förstå hur blivande lärare tänker och resonerar kring framtida val av arbetsplats i förhållande till deras uppfattningar om skolor i olika områden, faktorer som är avgörande, och hur stor inverkan skolans resurser har för dem.  I studien har vi valt att använda ett kvalitativt angreppssätt. Tio deltagare från två olika lärosäten, Uppsala- och Stockholm universitet har medverkat i studien. Empirin har utgått från två teorier, den första är Pierre Bourdieus teori kring begreppen socialt rum, sociala fält, habitus och kapital. Den andra teorin är utifrån Loïc Wacquants begrepp om territoriell stigmatisering som avser att bidra till att förstå vilken påverkan vissa närområden kan ha på skolor.  Denna studies slutsats och resultat visar på att de avgörande faktorerna för blivande lärare är arbetsmiljön, kollegorna, skolledningen, elevvårdsteamet, trivseln och resurserna. Vidare visar studien på att det råder en stigmatisering när det kommer till skolor som befinner sig i socialt utsatta områden, som visade sig även ha en koppling till olika rykten och föreställningar som upprätthålls i samhälleliga och mediala diskurser. Studien visar på att när blivande lärare väljer bort vissa skolor, kan deras mobilitet omedvetet eventuellt bidra till den pedagogiska segregationen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)