Kim Kardashian Wests engagemang i sociala frågor

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Författare: Erica Möller; Linnea Sandberg; [2019]

Nyckelord: Social Sciences; Cultural Sciences;

Sammanfattning: Denna studie undersöker hur celebriteter agerar för att uppmärksamma och engagera sig i sociala frågor. Studien syftar till att undersöka hur Kim Kardashian West har agerat för att försöka påverka benådningen av Alice Johnson och vad hennes agerande kan ha haft för varumärkesbyggande funktion. Detta görs genom en kvalitativ textanalys av Kardashian Wests tweets, med stort fokus på framför allt de retoriska verktygen men även med hjälp av semiotik. Vidare tolkas och diskuteras dessa tweets utifrån celibritetsaktivsm och personligt varumärkesbyggande som teorier. Analysen visar att Kardashian West i sina tweets övertygar med hjälp av ethos. I de tweets som publiceras i början av detta engagemang framhävs eunoia, på samma sätt som fronesis framhävs i de tweets som skrivs efter benådningen ägt rum. Eftersom Kardashian West stärkt hennes ethos genom fronesis har hon kommunicerat att hon tar en allvarligare och viktigare roll i samhället än tidigare. Analysen har även visat på hur Kardashian West har använt sig av ett flertal olika varumärkesbyggande strategier i hennes kommunikation i fallet om Alice Johnson.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)