Testförares acceptans av aktiv gaspedal

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå/Samhällsbyggnadsteknik

Sammanfattning: Många och gedigna studier har visat på hastighetens betydelse för
trafikolyckors uppkomst och skadegrad. Som ett led i Nollvisionen sattsar
Vägverket på olika typer av ISA-system (Intelligent Stöd för Anpassning av
hastighet) för att hjälpa förarna att hålla hastighetsgränsen. Denna studie
är ett led i utvärderingen av det storskaliga fältförsök med aktiv gaspedal
som under ett år bedrivits i Lund. Studien inriktar sig på att undersöka
testförarnas acceptans av systemet. I arbetet har även ingått att utforma en
modell för hur acceptansen bildas.

Testförarnas acceptans av den aktiva gaspedalen visar sig stämma bra överens
med resultat från tidigare studier. Cirka en tredjedel av testförarna anser
att aktiv gaspedal skall vara obligatoriskt i tätort och drygt hälften av
förarna säger sig, efter en kortare tids körning med systemet, vilja behålla
den aktiva gaspedalen efter försökets slut. Dock visar det sig att
acceptansen sjunker efter en längre tids användande av systemet.

Studien visade även att en positiv attityd till den aktiva gaspedalen redan
innan föraren fått verklig erfarenhet av systemet är en bra grund för
utvecklande av acceptans för systemet. Dessutom visar resultat på att en
person med initialt neutral inställning till aktiv gaspedal utvecklar en
högre acceptans av systemet vid verklig erfarenhet av den aktiva gaspedalen
än vad personer med negativ initialattityd gör.

För att påverka befolkningen och öka acceptansen för aktiv gaspedal skall
man inrikta åtgärder på systemets attraktivitet och användbarhet, attityder
till hastighetsgränser, intentionen att hålla hastighetsgränsen samt
värdering av olycksrisken, d.v.s. på de variabler i acceptansmodellen som
visat sig ha starka samband med acceptansen. Vad föraren tycker om den
aktiva gaspedalen som system visar sig vara viktigare för acceptansen än om
han/hon tycker det är viktigt med ett hastighetspåverkande system: och
särskilt stor betydelse visar sig systemets attraktivitet ha (med
attraktivitet menas här värdering av känslomässig karaktär t.ex. behaglig,
lugnande, trevlig).

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)