Orsaker till studieavbrott på gymnasiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Majken Lundqvist; [2006]

Nyckelord: Studiavbrott; Elever;

Sammanfattning: Bakgrundstudier och rapporter visar att en del av dagens gymnasieelever gör studieavbrott. Kommunala ungdomsuppföljningen reglerar via lag att ungdomar som inte läser på gymnaseium eller arbetar ska aktiveras. Skolverket rapporterar att de undersökningar de utfört visar en stor splittring hur kommunerna följer upp sina ungdomar. Orsaker till studieavbrott kan vara skoltrötthet, felval, bristande studievägledning och grundkunskaper. I den här uppsatsen genomförs en studie där jag analyserar orsakerna till varför Tjörnelever avbryter sina gymnasiestudier. Studiavbrotten genomfördes under kalenderåren 2005-2006. Studien genomförs som en enkätundersökning med strukturerade svar, samt några intervjuer för att få mer djup och bredd i svaren. Socialpsykologen George Meads interaktionerteori används som bakgrund till undersökningen eftersom hans teorier visar att människan är ett med sin sociala omgivning och interagerar med andra människor via både den verbala och icke verbala dialogen. Samt att människan är en formbar individ, beredd att förändra sitt och andra människors liv, I resultat och analys/diskussion visar studien att eleverna har gjort studieavbrott av olika orsaker men att skoltrötthet och felval och att skolarbetet var svårt var de faktorer som var avgörande inför studieavbrottet. Det har betydelse hur individerna i elevens sociala omgivning agerar. Eleverna behöver bli sedda och respekterade. Skolpersonal och främst studievägledare har en viktig uppgift att fylla för att eleverna ska trivas på sin gymnasieskola och fullfölja sin utbildning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)