De lämnar aldrig skolan : En intervjustudie om hur cancerbehandlade barns hälsa kan stärkas i skolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Närmare ett barn om dagen insjuknar i cancer i Sverige och tack vare forskning och nationella kvalitetsregister har överlevnaden ökat markant de senaste 50 åren och är nu närmare 85%. I takt med att fler barn överlever cancersjukdom har forskningen inriktat sig mer på livet efter avslutad behandling. Senkomplikationer till följd av sjukdom och behandling är vanligt och barnet behöver ofta stöd och anpassningar för att kompensera för dessa. Syfte: Syftet var att identifiera vilka omvårdnadsbehov cancerbehandlade barn har i skolan och hur dessa kan stödjas av elevhälsan och pedagogerna. Metod: Kvalitativ innehållsanalys med induktiv design. Nio semistrukturerade intervjuer ligger till grund för resultatet. Resultat: I resultatet framkom fyra kategorier av omvårdnadsbehov, behov av att vila, att få i sig energi, att vara i ett sammanhang och att känna trygghet. Begreppet KASAM kopplas här ihop med vikten av att vara kvar i sitt sammanhang med de utmaningar och svårigheter det kan innebära att vistas i skolmiljön efter sviter från cancersjukdom och dess behandling. Samverkan skolpersonal emellan och med barnets familj är en förutsättning för att ge barnet stöd och möjlighet till att vara i skolan och tillgodose barnets behov. Slutsats: I skolans kontext är lärande centralt men hälsan är en viktig förutsättning för att tillgodose sig kunskapen. Barn som behandlats för cancer har ofta senkomplikationer vilka påverkar energinivån och kognitionen och de behöver därför anpassningar som minskar konsekvenserna av dessa för att skolan ska bli hanterbar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)