Hur påverkar kundens första val i butiken kundkorgens sammansättning?

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Att förstå en konsument och vad som driver den har varit många forskares mål att svara på. Komplexiteten i de mänskliga processerna och konsumentens ständigt utvecklande normer och vanor är även något som försvårar processen att kunna förstå köpmönster och beteenden. Om det gick att förstå konsumenten bättre, så hade både företag och kund kunnat lära känna sig- och sina köpbeteenden bättre. Oftast vet inte ens konsumenten varför dennes konsumtion ser ut som den gör, och om konsumenten skulle ha en lite större förståelse över sin egen konsumtion borde vi kunna se ett mer ansvarsfullt konsumerande och en mer förutsägbar efterfrågan. Konsumenter blir dagligen påverkade av reklam för att konsumera mera vilket sedan styr de olika faktorerna som gör att de konsumerar på olika sätt. Något som har en stor inverkan är kundens första val i en butik vilket kan leda till att konsumenten antingen är konsekvent i sina köp eller konsumerar mer än de egentligen tänkt från första början. Studiens syfte är att påvisa att det finns skillnader i köpbeteendet hos konsumenter som väljer antingen en ohälsosam eller hälsosam vara som sitt första val. Studien har använt sig av en kvantitativ forskningsstrategi med 150 respondenter i en verklig miljö för att kunna återspegla konsumenternas beteende så trovärdigt som möjligt. Studien visar att konsumenter påverkas beroende på vad de gör för första val i en butik. Urvalsgruppen tenderar att fortsätta handla ohälsosamma varor ifall deras första val har varit något ohälsosamt, de förblir alltså konsekventa i sina köpbeteenden. Konsumenter som istället väljer något hälsosamt som första val fortsätter att vara konsekventa och handla en större andel hälsosamma varor resterande tid i butiken. Studien visar även att personer som tar beslutet att handla något tidigare under sin köpresa i butiken, köper sedan fler varor totalt. Studiens empiriska resultat påvisar ännu en gång att konsumenter går att manipulera till att konsumera annorlunda, att val vinner över inställning, och att en ökad förståelse för människan och dess konsumtionsbeteende skulle kunna bidra till en mer ansvarsfull konsumtion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)