Grammatik för skrivande?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Grammatiken har en tydlig plats i kursplanen för ämnet svenska. Samtidigt har tidigare forskning visat att grammatik inte tycks ha en påvisbar effekt på elevernas skrivutveckling. Med vår kunskapsöversikt vill vi därför bilda oss en uppfattning om vad nyare forskning säger om detta förhållande. Syftet med vår kunskapsöversikt har således varit att utröna vilken effekt grammatikundervisningen har på elevernas skrivande. Kunskapsöversikten bygger på ett urval av för syftet relevanta texter, vilka vi har letat fram genom en till övervägande del systematisk sökprocess. Resultaten från studierna visade sammantaget att grammatikundervisning kan ha en positiv effekt på elevernas skrivande när grammatiken sätts in i ett funktionellt och för eleverna meningsfullt sammanhang och kunskapsstoffet anpassas efter elevernas behov och förkunskaper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)