Arbetsterapeutstudenters kunskap och attityder till hållbar utveckling : En kvantitativ enkätundersökning

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HHJ, Avd. för rehabilitering

Sammanfattning: Bakgrund Hållbar utveckling har ett ökande fokus i samhället. Dagligen nämns det i samhällsdebatten och media om åtgärder för att främja och upprätthålla välståndet i en värld som hela tiden påminns om den pågående klimatförändringen.  Arbetsterapeututbildningen har idag endast ett fåtal kurser som har en inriktning mot hållbar utveckling medan behovet av kunskap för förståelse av sambandet mellan ämnet och arbetsterapi ökar. Studiens syfte är att beskriva arbetsterapeutstudenters kunskaper och attityder till hållbar utveckling. Kvantitativ metod användes i en egenutformad enkätundersökning. Deltagarna studerade sista terminen på arbetsterapeutprogrammet. Total 28 enkäter besvarades. Insamlade data sammanställdes via statistikprogrammet SPSS och analyserades deskriptivt.  Studiens resultat visar att deltagarna tycker att det är viktigt att få kunskap om hållbar utveckling och att man under utbildningen får möjlighet att lära sig mer om ämnet. Deltagarna angav att det fanns ett intresse av att arbeta med hållbar utveckling i sin kommande profession, men att flera inte känner sig tillräckligt förberedda. Författarnas slutsats är att ämnet hållbar utveckling behöver inkluderas mer under utbildningen för att öka kunskapen och ta vara på den kompetens arbetsterapeuter har som kan bidra till samhällets och individens hälsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)