Drama som didaktisk metod i samhällsorienterande ämnen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med kunskapsöversikten är att besvara frågeställningen: Vad säger den samlade forskningen om användandet av drama som didaktisk metod i So-ämnena? Kunskapsöversikten är riktad till lärarstudenter och verksamma lärare för att uppmärksamma fördelar och svårigheter med att använda drama som ett ämnesdidaktiskt verktyg i undervisningen. Kunskapsöversiktens resultat visar på flera fördelar, bland annat fördjupad förståelse för ämnet, utvecklat kritiskt tänkande och kreativitet. Det positiva utfallet är dock beroende av flera faktorer som direkt eller indirekt påverkar resultatet. Dessa är främst relaterade till lärarens kompetens, tidsbrist och synen på bedömning, samt vilka normer eller vilken kunskapssyn som präglar både undervisning och skolmiljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)