Den moderna informationsspridningen- en studie om rykten i virtuella rum

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Vår utgångspunkt i denna studie är att studera hur ryktena byggs upp och sprids i det virtuella rummet, med fokus på företagsrykten som på olika sätt når sociala medier. Således studerar vi hur organiseringen av ryktesspridning sker, i det virtuella rummet. För studier av organiseringen av ryktesspridning är teorier som studerar struktur och innehåll på rykten viktiga, därmed tar vi här hjälp av narrativ teori för att studera rykten på en djupare nivå. Som en del av den narrativa teorin, belyser vi även retoriken och dess betydelse för narrativa analys. Metoden vi tillämpar är en hypotetiskt induktiv ansats, där vi i första hand studerat rykten, för att sedan förankra oss i teorier. Här har vi bland annat använts oss av en netnografisk studiemetod och fallstudier. Det resultat vi kan påvisa utifrån vår undersökning är att organiseringen av ryktesspridning sker med hjälp av tre dimensioner, nämligen form, berättelseförändring och kanaler. Vi påvisar betydelsen av de tre dimensionerna för ryktet och dess spridningseffekt. Vi speglar även en annorlunda sida av sociala medier och lyfter upp deras roll i organiseringen av ryktesspridning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)