Nyanlända elevers språkutveckling i svensk skola : Lärare och nyanlända elever om betydelsefulla faktorer för språkutveckling
Sammanfattning: Denna studie syftar till att diskutera faktorer som upplevs som betydelsefulla för nyanlända elevers språkutveckling, utifrån semistrukturella intervjuer med sex lärare och sex nyanlända elever i det svenska skolsystemet. Studien vilar på en sociokulturell grund, där insamlat material analyserats utifrån en interpretativ ansats. De två frågeställningarna, som berör betydelsefulla faktorer för nyanlända elevers språkutveckling, har sammanfattats i tio punkter. Dessa behandlar vikten av lärarens utbildning och kunskaper om andra kulturer och språk, samt betydelsen av en lustfylld klassrumsmiljö, tydliga mål samt höga förväntningar på eleverna. Även tillgången till svenska kontakter utanför skolan ses som betydelsefull för att stärka den svenska språkutvecklingen. Det framkommer emellertid att eleverna upplever svårigheter med att skapa kontakter med de svensktalande ungdomarna. Sammanfattningsvis konstateras det att nyanlända elevers språkutveckling är beroende av nära samspel med omgivningen.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)