Vad ska läsas? – En undersökning av litteraturförmedling i Svenska spår 2 och Svenska impulser 2

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Fredrik Dahl; [2012]

Nyckelord: Litterär kanon; läroböcker; litteraturförmedling;

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att göra en läroboksundersökning av två läroböcker för svenskapå gymnasiet, Svenskaspåroch Svenska impulser . Undersökningen syftar till att studera läroböckernas litteraturförmedling. Minafrågeställningar för uppsatsen är: Vilka författare och verk är det som representeras och återges i läroböckerna?Finns det en uppfattning i läroböckerna om vilken sorts litteratur som skall läsas. d.v.s. finns det idag en sortsicke officiell kanon i läroböckerna? Hur har kanondebatten påverkat läroböckernas litterära urval ochutformning? För att undersöka detta så har jag gjort en jämförande analys med referenspunkterna: författaresom pressenterats och verk som återges i Svenska spåroch Svenska impulser . I undersökningen kom jag framtill att det inte var en fråga om det finns en faktisk kanon, utan snarare om att den finns, och att den gör det iläroböckerna. Men därmed är det heller inte sagt att litteraturen som beskrivs i böckerna representerar någonsorts bestämd kanon eller att dess litteratur ses som mer läsvärd eller viktigare än någon annan. Jag anser iställetatt frågan om kanon mer handlar om en föreställning om litteratur, hur den kan läsas, vad den ger oss, vad denkan säga oss och hur vi kan använda oss av den i dagens samhälle. Detta är i alla fall mitt intryck efter att hastuderat läroböckernas litteraturförmedling. Vad jag grundar dessa antagande på är de två läroböckernas litteräraurval, upplägg, och hur läroboksförfattarna använder sig av och förhåller sig till litteraturen. Som svensklärarebör jag vara medveten om att litteratur bygger på ett urval baserat på värderingar och föreställningar sompåverkar elevernas inställning och motivation att vilja läsa. 1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)