Konsumentbeteende för barnmat i Kina : faktorer att överväga inför expansion

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats var att undersöka konsumentbeteendet för barnmat i Kina som i sintur ledde till identifierade faktorer som svenska företag bör ta hänsyn till när de funderar på enexpansion till Kina. På grund av säkerhetsbrister i barnmaten i Kina så finns det en ökadefterfrågan för utländsk barnmat som lett till potential för många företag. Därför har faktoreridentifierats som kan påverka hur en expansion ska gå tillväga för ett svenskt barnmatsföretagi Kina.Uppsatsen har utförts genom en mixad metodologi där en självadministrerande enkätgenomfördes i Kina riktad mot kinesiska konsumenter och en semistrukturerad intervjuutfördes med det svenska barnmatsföretaget Child Food Factory. Enkäten undersöktekonsumentbeteendet som finns för barnmat i Kina för att identifiera vilka attityder ochvärderingar som finns. Vidare undersöktes de köpvanor och behov som konsumenterna harför barnmat, samt åsikter kring utländsk barnmat och ekologiskt producerad barnmat. Densemistrukturerade intervjun undersökte det koncept som Child Food Factory har bakom sinbarnmatsprodukt och hur produkten kommer att tas emot av den kinesiska marknaden, dettadå Child Food Factory var i processen med att ta in sin barnmatsprodukt i Kina.De empiriska fynden analyserades och resultat innefattar identifierade egenskaper hos dekinesiska konsumenterna vad gäller konsumentbeteende och värderingar kring barnmat.Några av de egenskaper som identifierats är att de kinesiska konsumenterna påverkas främstav familj, vänner och släkt när det gäller inköp av barnmat och det vanligastetillvägagångssättet till inköp av barnmat är i mataffär. De ansåg också att säkerhet var detviktigaste attributet vad gäller barnmat.Vidare har också faktorer om den kinesiska marknaden för barnmat identifierats för svenskabarnmatsföretag att ta hänsyn till om de planerar en expansion till Kina. Några av de faktorersom identifierats är att ett barnmatsföretag måste ta hänsyn till sin marknadsföring så att denär anpassad till den kinesiska kulturen. Barnmatsföretagen måste också beakta det faktum attfamilj och säkerhet har stor påverkan. Vidare är en faktor också att kunna använda sig utavfördelen av att vara ett utländskt företag på ett styrkande sätt för expansionen till Kina.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)