En jämförelse av Montessoripedagogikens grundprinciper och moderna riktlinjer gällande barn med koncentrationssvårigheter

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

Författare: Malin Sällberg; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Abstract Syftet med uppsatsen var att göra en jämförelse för att se om Montessoripedagogikens syn på bemötande av barn med koncentrationssvårigheter stämmer överens med moderna riktlinjer gällande bemötande av barn med koncentrationssvårigheter och i så fall hur. Fokus i syftet ligger särskilt på hur den pedagogiska miljön och det fysiska rummet förbereds. Uppsatsen är en jämförande, kvalitativ litteraturstudie med fokus på Montessoripedagogikens grundprinciper och moderna riktlinjer gällande bemötande av barn med koncentrationssvårigheter. Datainsamlingen har utförts med en grundad teori och analysen har gjorts med stöd av den hermeneutiska cirkeln. Litteratur som analyserats och jämförts är fem fackböcker och en artikel om barn med koncentrationssvårigheter, en fackbok om Montessoripedagogiken, en hemsida om Montessoripedagogiken och en avhandling om Montessoris sinnestränande materiel. Resultatet är uppdelat i syftets kategorier. Samtliga resultat i jämförelsen visar att Montessoris grundprinciper väl stämmer överens med moderna riktlinjer gällande bemötande av barn med koncentrationssvårigheter. Trots att Montessoripedagogiken grundades för över hundra år sedan visar Montessoripedagogiken en stor samstämdhet med de moderna riktlinjerna gällande bemötande av barn med koncentrationssvårigheter. Nyckelord: koncentrationssvårigheter, Montessori, materiel, miljö, förskola, barn, samspel, pedagogik

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)