Kunskap om socialt arbete : Tredje sektorns erfarenheter och perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Socialt arbete

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka hur personer utan socionom- eller socialarbetarexamen som arbetar med socialt arbete riktat mot personer med alkoholmissbruksproblematik inom tredje sektorn (civilsamhället) lär sig om socialt arbete. Vidare syftade studien till att undersöka vilka former av kunskaper och förmågor som dessa respondenter ansåg vara av betydelse för att kunna utföra ett socialt arbete. Som teoretisk grund för studien användes teorier om lärande. En kvalitativ metod bestående av enskilda intervjuer med frivilliga och anställda i tredje sektorn från Mellansverige utfördes. En tematisk analys gjordes och resulterade i att ett antal teman framkom. Resultatet visar inte en heltäckande bild av kunskapsläget hos den tredje sektorn men visar dock att tidigare forskning överensstämmer med resultatet. Viktiga kunskaper var teoretiska kunskaper, den egna personens betydelse och bemötandet av den enskilde. Resultatet visade även att respondenterna tillskansade sig kunskap genom professionella relaterade till verksamheten, lärde sig genom arbetet och att egna erfarenheter visade en väg till kunskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)