Kvalitetscertifieringar som metod för mindre charkuteriföretag att kommunicera kvalitet och tillit

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Tilliten för livsmedelsbranschen och således köttbranschen har blivit ifrågasatt av konsumenter de senaste årtiondena på grund av olika redlighetsfusk, sjukdomsutbrott och misskötta djur. Konsumenter värderar kvalitetsattribut som säkerhet och etiska aspekter allt mer. Bevis som stödjer dessa värderingar kallas tillitsattribut, dessa går inte att utvärdera ens efter konsumtion. För köttbranschen kommuniceras tillitsattribut genom kvalitetscertifieringar som berör ekologiskt och ursprungsmärkning. Syfte: Syftet är att öka kunskapen inom det teoretiska fältet för kvalitet genom att undersöka hur mindre charkuteriföretag upplever och förhåller sig till kvalitetscertifieringar som kommuniceras till slutkonsument och hur dessa kvalitetscertifieringar som metod kan användas för att uttrycka kvalitet och tillit. Metod: Undersökningen grundas på en kvalitativ ansats där insamling av data skett genom tio semistrukturerade intervjuer som valts utifrån ett snöbollsurval inom ramen för SNI 10,130. Sammanställning av tidigare forskning kring bland annat kvalitetsattribut och socialt ansvarstagande gjordes för att kunna beskriva det insamlade datamaterialet. Resultat: Intervjuföretagens syn på kvalitetssäkringssystem som tids- och administrativt krävande kan ha avspeglat sig på kvalitetscertifieringar. Mindre charkuteriföretag besitter kvalitetsattribut som berör produkten och processen som utan en kvalitetscertifiering inte effektivt kan kommuniceras ut till konsument. De kvalitetscertifieringar som existerar är begränsade till antalet men också breda i sitt syfte. Att nå ut till nya konsumenter utan en kvalitetscertifiering som stödjer utlovade kvalitetsattribut blir därför svårare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)