Den kommunala arbetsgivaren som varumärke

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Många olika slags organisationer tillämpar idag arbetsgivarmärkning, exempelvis svenska kommuner. Trots det finns det få studier som undersöker deras tillämpning av arbetsgivarmärkning. Arbetsgivarmärkning riktar sin kommunikation till blivande och befintliga medarbetare. Trots det är både det kommunikativa perspektivet samt medarbetarpespektivet understuderat. Vår studie undersöker hur nyanställda medarbetare upplever en kommunal arbetsgivares arbetsgivarlöfte och varumärkeskommunikation. Studien mynnar bland annat ut i slutsatsen att möjligheten att bidra till samhället upplevs vara en viktig del av kommuners arbetsgivaridentitet. Studien visar även att lön upplevs ha ett betydelsefullt kommunikativt och symboliskt värde. Dessutom visar studien hur arbetsgivarmärket är tätt knutet till kommunens varumärke och stadens varumärke.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)