Ny språksyn - Ny undervisning?

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SammanfattningSom blivande lärare i spanska har vi intresserat oss för hur man i undervisningen kan få in mer talad spanska ochökad elevaktivitet. Trots att den kommunikativa förmågan betonas i de moderna språkens kursplaner så har vi avegna erfarenheter observerat och häpnats över hur lite spanska det faktiskt talas i de svenska språkklassrummen.I Europarådets programförklaring för främmande språk utgår man ifrån den funktionella kommunikativaspråksynen och betonar att språk främst är ett medel för kommunikation och att det är språkets funktioner somstår i fokus. Nya krav ställs således på läraren som själv måste undervisa mer på målspråket för att öka elevernasmuntliga produktion. Problemet är helt enkelt att den gamla språksynen "sitter kvar i väggarna". Vi trodde atttillgången till det svenska språket var en av de faktorer som bromsar upp användandet av målspråket iundervisningen. Vi ville ur något perspektiv se hur den här problematiken såg ut och vad man kunde göra för attkomma åt den.En stor del av att lära sig ett främmande språk består av ordinlärning. I aktuell forskning framgår dock att dettasker bäst när eleverna får sätta orden i en kontext. Traditionellt sett har ordinlärning främst skett genom direktglosöversättning. I svensk språkundervisning av främmande språk är detta sätt ännu förhärskande. För att se hurundervisningen kan fungera i en miljö där man inte har tillgång till svenskan så valde vi att observeraundervisningen på en språkskola i Spanien. I observationerna fokuserade vi på lärarens metoder då den lär ut nyaord med enbart målspråket som medel. Genom deltagande observation och intervjuer med lärare ville vi lyftafram hur en undervisning på målspråket kan se ut och analysera den i relation till vår problemformulering.Resultat Vår slutsats handlar om att användandet av svenskan i språkklassrummen i mycket högre grad än tidigare måsteifrågasättas och att undervisning på målspråket inte bara fungerar utan dessutom underlättar inlärningen. Att läraut nya ord i ett för eleven meningsfullt sammanhang där förmågan att använda språket står i fokus anser vi varaen bra metod för att uppnå styrdokumentens mål.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)