De som inte motiveras av pengar : En kvantitativ studie om vad som motiverarar till volontärarbete i secondhand-butiker
Sammanfattning: Att motivera människor att volontärarbeta är en växande utmaning för många ideella organisationer. För att på längre sikt kunna behålla volontärer i en organisation är det fundamentalt att förstå vad som motiverar dem. I denna kvantitativa studie var syftet att undersöka vad som motiverar individer att arbeta som volontärer i en secondhand-verksamhet. Ett strategiskt urval resulterade i sju butiker där 181 enkätsvar samlades in, en svarsfrekvens på 91 procent. Resultatet visade bland annat att volontärerna motiverades av både altruistiska och egoistiska orsaker. De positiva sociala aspekterna i volontärarbetet nämndes frekvent som viktigaste motivation. Vidare återfanns flera samband mellan att känna sig respekterad som volontär och att känna stolthet över att vara en del av organisationen. Dessa båda fungerade som motiverande anledningar. En av slutsatserna var att volontärarbete bidrar till förbättrade sociala förhållanden och en känsla av meningsfullhet för volontärerna själva.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)