PÅ VEMS VILLKOR? Inkludering av elever med AST i grundskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Författare: Johan Paakki; [2015-04-27]

Nyckelord: AST; autism; inkludering; grundskola;

Sammanfattning: Denna undersökning handlar om inkludering av elever med AST i grundskolan. Syftet med studien är att jämföra den beskrivning som Autism- och Aspergerförbundet och Skolinspektionen ger av begreppet inkludering, vad de anser behövas för att elever med AST ska kunna inkluderas i grundskolan samt hur de skildrar att denna grupp har det i grundskolan idag. Utifrån detta syfte har tre forskningsfrågor formats. Detta är en kvalitativ undersökning som utgått från ett induktivt förhållningssätt. Det är i första hand en litteraturstudie, som studerat och jämfört dokument från Autism- och Aspergerförbundet respektive Skolinspektionen. Även två intervjuer med företrädare för ovan nämnda parter gjordes. Analysen genomfördes under inflytande av idé- och ideologianalys. Studien visar att Autism- och Aspergerförbundet respektive Skolinspektionen definierar begreppet inkludering på skilda sätt, där de förra anser att individen bör få utrymme att bestämma över sin egen situation medan de senare anser att samma inkluderande ideal bör omfatta alla. Gällande synen på vad som krävs för att elever med AST ska kunna inkluderas i grundskolan är samstämmigheten dock hög, nämligen specifik kunskap, individuella anpassningar, strukturerad miljö utefter de behov som finns, inkluderande attityder samt att resursfrågan inte får påverka det stöd som tilldelas eleven. Även gällande hur situationen ser ut för elever med AST i grundskolan idag framkommer stor överensstämmelse mellan parternas syn, där de bägge i mycket beskriver en motsatt bild mot vad de anser vara önskvärd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)