Alléer längs framtida vägar : autonoma fordons påverkan på alléer i landskapet

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: Företeelsen att plantera alléer längs vägar har förekommit sedan 4000 år tillbaka i tiden. Under 1700‐talets Sverige blev allén allt vanligare, främst planterad längs vägar efter praktiska och ekonomiska skäl. Med bilismens framfart förändrades synen på allén utmed vägen från resurs till säkerhetsfara, vilket skapade underlag för dess bortgång. Ståendes inför en imminent implementering av självkörande/uppkopplade fordon, spås nutida transportsystem och framförallt trafiksäkerhet få fördelaktiga konsekvenser. Detta arbete syftar till att undersöka hur introduktionen av autonoma fordon påverkar framtiden för alléer utmed vägar, dess planering och utformning. En litteraturstudie har genomförts inom ämnen alléer och autonoma fordon med inriktning mot trafiksäkerhet. Resultaten visar på en potentiell förbättrad syn på alléer gällande trafiksäkerhet med introduktionen av autonoma fordon. Det konstateras att implementeringseffekterna påverkar alléer utmed vägar i landskapet på ett fördelaktigt sätt, vilket möjliggör bättre planerande för, och utformning av alléer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)