”Din anledning att resa är vår anledning att flyga mer hållbart” : Ett konsumentperspektiv på SAS hållbarhetsarbete i en miljömässigt ohållbar bransch
Sammanfattning: Bakgrund: Flygindustrin står för en stor del av världens totala koldioxidutsläpp som påverkar vårt klimat negativt. Forskning visar att antalet flygresor kommer att öka och bidra till 22% ökat koldioxidutsläpp till år 2050. När 194 länder signerade Parisavtalet åtog de sig att minska utsläppen av växthusgaser samt arbeta med att stötta de utsatta av klimatförändringarna. Parisavtalet trädde i kraft hösten 2016 och är en global överenskommelse som handlar om att minska och förhindra klimatförändringarna. Den viktigaste punkten är att hålla den globala uppvärmningen under två grader och Parisavtalet ligger till grund för klimatstrategier som ska bidra till långsiktig hållbarhet. Flygindustrin och hållbarhet kan ses som en oxymoron, men i och med Parisavtalet blir hållbarhet ett viktigt och centralt begrepp inom flygindustrin. För att minska mängden koldioxidutsläpp och förhindra klimatförändringarna krävsbeteende förändring och ansträngning från involverade parter. Syfte: Syftet med studien är att få en förståelse för hur SAS arbetar med hållbarhet, dess arbete mot ett mer hållbart flygande samt belysa SAS hållbarhetsarbete ur en konsuments perspektiv. Genomförande: Den teoretiska referensramen bygger på en litteraturstudie där begrepp och teorier förklaras för att sedan användas i en analys av det empiriska materialet. Undersökningen bygger på en fallstudie där en kombination av kvalitativ och kvantitativ metod tillämpas. I empirin sammanställs utvalda hållbarhetsrapporter från SAS samt en kompletterande intervju i syfte att få fördjupad kunskap om hållbart flygande. En enkätundersökning genomförs för att få kunskap om konsumenters syn på SAS hållbarhetsarbete. Slutsats: Den hållbara utvecklingen för flygindustrin går långsamt framåt där begränsade resurser gör utbudet av biobränsle litet och dyrt. För att påskynda utvecklingen krävs förändring i teknologi, konsumenters beteende men också i samhällsstrukturen som idag möjliggör för flygbolag att ta ett mindre miljömässigt ansvar än vad som krävs för att nå uppsatta klimatmål. SAS hållbarhetsrapportering beskriver vad flygbolaget gör för att arbeta hållbart. Att agera individuellt är inte tillräckligt, det krävs globalt samarbete där flygindustrin kan behöva komma regleras.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)