Designartefakter som kommunikationsverktyg inom mjukvaruutveckling

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Författare: Victoria Hjalmarsson; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Samarbetet mellan UX (User Experience) Designers och mjukvaruutvecklare är sällan helt friktionsfritt, vilket delvis beror på sammanflätningen av deras olika arbetssätt, kommunikationssätt samt otydligheter i hur samarbetet bäst bör gå till. Designers lämnar ofta över designprototyper till utvecklare inför implementering, vilket innebär att de fungerar som ett kommunikationsverktyg mellan parterna. Prototyper har dock visat sig vara ineffektivt som kommunikationsverktyg på grund av att utvecklare ofta går miste om viktig information om designen. Tidigare studier belyser att det saknas insyn i vilken information som utvecklare går miste om när UX designers överlämnar prototyper för implementation. Denna studie syftar därför till att undersöka vilken information utvecklare är i behov av vid överlämning av prototyper för implementation. Genom detta bidrar studien till djupare insikter i utvecklares upplevelse av mottagande av prototyper och tillhörande designartefakter. För att undersöka överlämningsfasen mellan utvecklare och designers utfördes en kvalitativ studie genom intervjuer med mjukvaruutvecklare för att identifiera deras behov. Utöver intervjuer utfördes även internationella enkäter med anonyma deltagare med ett fokus på utvecklares upplevelser och behov under överlämningsfasen. Enkäter riktades även till designers för att ta del av deras upplevelser av överlämningen. Resultatet visade att utvecklare har behov inom fyra områden; kommunikation, prototyper, artefakter och kunskap hos designers: - Kommunikation: Tydlig och kontinuerlig kommunikation med designers. - Prototyper: Responsiv design med proportionerliga och konsekventa mått. Anpassas efter webbens begränsningar, designa med variation och extremfall i åtanke. - Artefakter: Inkludering av interaktioner, beteenden och tillstånd i designen, designmotiveringar, annan förtydligande textinformation, Styleguides/ Designsystem, och krav. - Kunskap hos designers: Tekniska kunskaper inom programmering, webb och domän.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)