Facebook som marknadsföring : En kvantitativ studie om hur marknadsföring på Facebook påverkar privata bostadsköpare inom Halmstadregionen.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

Sammanfattning: Problemformulering: Hur kan marknadsföring via Facebook påverka privata bostadsköpare? På vilket vis kan Facebook vara ett gynnsamt, alternativt onödigt verktyg vid marknadsföring för en fastighetsmäklare? Hur kan trenden med marknadsföring via Facebook komma att utvecklas? Syfte: Syftet med denna studie är att förklara hur en fastighetsmäklares marknadsföring via sociala medier kan ha påverkan på privatpersoner vid köp av privata bostäder. Metod: Denna studie är utförd genom ett kvantitativt metodval och med en abduktiv forskningsansats. Forskningen har utförts genom empiriska studier som analyserats med teorier. Analysen har följaktligen legat till grund för en problemdiskussion och sedan skapat slutsatser och bidrag till vidare forskning. Slutsats: I studiens slutsats framkommer det att marknadsföring via Facebook kan ha en positiv eller negativ påverkan på privata bostadsköpare. Genom tid, resurser och engagemang kan det leda till en försäljning. Under en fem veckors period samlades data in från åtta mäklarbyråer där de frågade köparna vid kontraktsskrivning om hur de kom i kontakt med objektet för första gången. Det visade sig att tre utav åtta mäklarbyråer anlitat en extern firma för att sköta deras marknadsföring via Facebook. Dessa tre företag hade tillsammans 33 sålda bostäder varav tio försäljningar härleddes från Facebook. De fem som skötte marknadsföringen via Facebook själva hade tillsammans 29 sålda bostäder varav en härletts från Facebook. Resultatet ur studien visar på att marknadsföring via Facebook är något som bör användas av mäklarbyråer men det kräver engagemang och rätt resurshantering, annars finns det risk för slöseri av resurser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)