Mot hållbarhet och cirkuläritet i verksamheter: : En kvalitativ studie om implementering och utveckling av cirkulärekonomiska affärsmodeller i företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Denna studie behandlar dilemmat med ett konsumtionssamhälle som präglas av en linjär ekonomi och de negativa konsekvenserna det medför. Välstånd är i många fall starkt förknippat med en ekonomisk tillväxt vilket främjas av ett konsumtionssamhälle. Samtidigt kan inte ekonomin fortsätta växa i all framtid utan att miljön tar skada. För att lösa paradoxen behövs att företag är drivande i att ställa om till en cirkulär ekonomi. I en cirkulär ekonomi behålls resurserna i samhället i kretslopp istället för att förbrukas och bli till avfall. Genom att återanvända och återvinna produkter, material och resurser kan det ekonomiska värdet behållas. Ett tydligt problem är låg kunskap inom området, bristande affärsmodeller och att företag inte ser de ekonomiska fördelarna med en omställning till en cirkulär ekonomi. Syftet med studien är att undersöka hur företag inom produktion och distributionssektorn kan utveckla och förbättra omställningen till en cirkulär ekonomi. Forskningen är baserad på en kvalitativ metod. Den litteraturöversikt som har använts i studien är baserat på litteratur inom cirkulär ekonomi och Green Supply Chain Management. Insamling av data till den empiriska undersökningen har utförts genom djupgående intervjuer tillsammans med försäljningschefer och vice direktörer på tre företag. Vidare ha insamlad data transkriberats och analyserats med hjälp av en tematisk analys. Studiens relevans har bekräftats av resultatet. Den empiriska studien styrker behovet av tydliga direktiv och riktlinjer för att utveckla och underlätta omställningen mot en cirkulär ekonomi och GSCM. Något som respondenter från de utvalda företagen anser vara nödvändigt för att utveckla och upprätthålla höga hållbarhetsstandarder som genomsyrar hela värdekedjan. Företag inom produktion- och distributionssektorn kan förbättra omställningsprocessen genom att bryta ned processen i mindre faser. Genom att analysera implementeringsprocessen utifrån fyra identifierade faser; drivkrafter, hinder, implementeringsmetoder och resultat, underlättas omställningen. Vilket även skapar förutsättningar för kontinuerlig utveckling och förbättring av cirkulärekonmiska modeller och gröna leveranskedjor. Denna studie kan ligga till grund för vidare forskning och utveckling av tydliga direktiv och riktlinjer för implementering och vidareutveckling av cirkulär ekonomi och GSCM. Identifierade implementeringsfaser såsom drivkrafter, hinder, implementeringsmetoder samt resultat kan nyttjas för att undersöka vidareutveckling av omställningsprocessen mot cirkulär ekonomi och GSCM som en del i affärsmodellen. Denna forskning har fokuserats till ett internt perspektiv på cirkulär ekonomi och GSCM, således skulle ett annat förslag till vidare forskning kunna vara inriktad på ämnesområdet sett ur ett externt perspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)