En kunskapsöversikt om jämställd lärmiljö
Sammanfattning: Syftet med denna kunskapsöversikt är att besvara frågeställningen: Hur kan man enligtforskning arbeta med jämställdhet för att utveckla den demokratiska lärmiljön? Sökning harskett via flera databaser med specifika sökord och avgränsningar. Vald forskning är olikavetenskapliga texter. Texterna har olika perspektiv för att kunna problematisera ochutmana frågeställningen. Kunskapsöversikten åskådliggör också en komplexitet och att detinte finns ett entydigt svar på frågeställningen. Resultatet visar att det finns mångainfallsvinklar men en given nämnare är relationen mellan lärare och elev. Det som krävs ären grundläggande förståelse för jämställdhet, både kring likheter och skillnader mellanflickor och pojkar samt engagemang från läraren att vilja förändra. Något som ocksåframkommer är att relationen mellan elev-elev är bidragande för att skapa förutsättningarför utveckling av jämställdheten i lärmiljön.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)