Här blir fröken den som behöver hjälp - en undersökning om pedagogers syn på IKT användningen i dagens skola
Sammanfattning: Sammanfattning: Författaren anser sig se en brist mellan de fördelar som IKT i skolan har enligt forskningoch hur den används ute i verksamheterna. Detta examensarbete skall behandla varför denna brist förekommeroch vad bristen innefattar. Om det är pedagogernas intresse, kunskaper, inställning som brister eller om det är enfråga om tekniken ute i skolorna som inte är tillräcklig.Syfte: Syftet med denna uppsats är att jämföra hur lärares tekniksyn skiljer sig i teori och praktik. Genom trefrågeställningar, Hur ser pedagogerna på tekniken i teorin? Hur använder sig pedagogerna av tekniken ipraktiken? Om det finns en skillnad mellan hur pedagogerna ser på tekiken i teorin och i praktiken vad är detsom gör att denna skillnad existerar? Metod: Författaren har valt att använda sig utav en kvalitativ undersökningsdesign. Det har genomförtsintervjuer med enskilda pedagoger ute i verksamheterna. Senare så har även dessa pedagoger observerats. Dettaför att författaren skall kunna jämföra de åsikter som pedagogen uttrycker och hur den använder sig av IKT iundervisningssituationer.Resultat: Datorn används mest till att skriva rent texter eller söka fakta på. Pedagogerna ser tekniskt krångel med datorer och teknik som ett stort problem. Pedagogernas åsikter och inställning till IKT påverkar i stor grad om IKT används. Pedagogerna uttrycker att IKT är en viktig del av undervisningen i framtiden och att det behövs merutbildning inom detta.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)