"Titta på tv:n" – en konstruktionsgrammatisk undersökning av bestämdhet i texter skrivna av andraspråksinlärare

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Sammanfattning: Syftet med undersökningen är att utifrån ett konstruktionsgrammatiskt perspektiv undersöka vilka typer av bestämdhetsbrott som går att hitta i några texter skrivna av andraspråkstalare. För att operationalisera syftet valdes två forskningsfrågor; vilka svårigheter med bestämdhet har undersökningens informanter och vilka konstruktionsmönster kan man urskilja med utgångspunkt i informanternas bestämdhetsbrott? Undersökningen gjordes utifrån en kvalitativ metod där bestämdhetsbrott identifierades, kodades och kategoriserades. Elva kategorier samt underkategorier kunde konstateras. Dessa kategorier visar informanternas bestämdhetsbrott och blev utgångpunkten för att beskriva konstruktioner med bestämdhet. Kategorierna dubbel bestämdhet och definit nominalfras är de två största kategorierna i undersökningen och visar därmed tydligt att inlärarna har svårigheter med detta. Även mindre kategorier är dock intressanta för denna kvalitativa studie. Exempelvis visar de mindre kategorierna delmängd, samordning, totalitet och presentering mönster i språket som inte helt passar in i grammatiska eller lexikala beskrivningar. Detta tyder på att andra beskrivningar av mönster i språket än generella grammatiska regler och lexikala beskrivningar kan vara nödvändiga för att visa hur bestämdhet fungerar. I resultatets andra del visas några av de konstruktioner som undersökningen har lett fram till. Några av dem har sin utgångspunkt i ett mer specifikt mönster, exempelvis konstruktionen delmängd. Andra, t.ex. konstruktionen som innebär dubbel bestämdhet, NP_definit.modifierad, visar att det är möjligt att beskriva även mer generella strukturer i språket som konstruktioner. I det avslutande kapitlet diskuteras studiens resultat. Uppsatsen avslutas med pedagogiska implikationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)