Ständiga förbättringar inom offentlig verksamhet : Äldreomsorgen

Detta är en Magister-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitetsteknik, maskinteknik och matematik

Sammanfattning: I vårt nutida samhälle har ledarskap en stor betydelse i verksamheter eftersom det är viktigt hur ledaren strävar efter ständiga förbättringar och samtidigt kunna leda sina medarbetare genom att nå verksamhetens uppsatta mål. Det gäller bara inte att arbeta med ständiga förbättringar och att en ledare ska leda sina medarbetare inom en verksamhet. En ledare och medarbetare måste också känna sig motiverade att gå till arbetsplatsen och känna att de bidrar med något i verksamheten. Syftet med denna studie var att undersöka hur ledaren arbetar med ständiga förbättringar kopplat till verksamhetens uppsatta mål. I studien tillämpas både en kvalitativ och en kvantitativ metod där ledarna intervjuades och medarbetarna deltog i enkätundersökningar. Studien visar hur ledarna arbetar med ständiga förbättringar kontinuerligt genom att lyfta upp avvikelse, rutiner, mål och fattande beslut tillsammans med medarbetarna i olika mötesforum. Avslutningsvis visade denna studie att det är viktigt att ledarna är lyhörd, arbetar utifrån behov, ger feedback och önskemål för att en skapa en positiv spiral i organisationen långsiktigt vilket också är en ständig förbättring för att nå verksamhetens mål.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)