Våra sånger, danser och sagor har betydelse för lärandet

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:SyfteSyftet med undersökningen var att ta reda på vad gambisk hemkultur respektive skolkultur kan lära oss omhur vi kan ta tillvara och arbeta med estetiska läroprocesser i förskola och skola.H uvudfrågaHur och i vilket syfte använder man sig av estetiska uttrycksmedel i formell och informell lärandemiljö ?M etod och materialVi har gjort en kvalitativ undersökning baserad på samtalsintervjuer och observationer på två förskolor, enhögstadieskola, en skola för synskadade och i hemmiljö hos två gambiska familjer.ResultatVår studie visar att arbeta med estetiska uttrycksmedel är ett mycket användbart pedagogiskt redskap.Musik, sagoberättande och drama är en typ av kommunikation som utvecklar förmågan till samspel ochsom kan skapa kontakt. Att sjunga och musicera är ett roligt och effektivt sätt att använda ilärandesituationer och det hjälper eleverna att minnas. Sagoberättande, dramatisering och musik kan ävenanvändas i syfte att förmedla historia. Det går ej att generalisera resultatet.Betydelse för läraryr ketVår studie visar att pedagoger kan lära sig mycket utav en kultur som har en muntlig tradition. Studienvisar hur vi kan arbeta med estetiska uttrycksmedel i förskola och skola.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)