Samverkan i hela kedjan : Hur organisatoriska förutsättningar påverkar lärare i att tillgängliggöra undervisningen för nyanlända elever

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka organisatoriska förutsättningar för lärare anslutna till årskurs 1 i en kommuns kommunala grundskolor, med fokus på hur dessa förutsättningar påverkade lärarna i att tillgängliggöra den ordinarie undervisningen för nyanlända elever. Studien omfattar områdena studiehandledning, kartläggning och gemensamma arbetssätt mellan olika lärarkategorier samt en mottagningsenhet som var involverad i skolintroduktionen. En metodologisk triangulering användes för att besvara syftet, vilken innefattade enkätsvar från lärarkategorierna: lärare i svenska som andraspråk, ämneslärare och modersmålslärare. Dessutom genomfördes en intervju med en rektor för en mångkulturell kommunal grundskola. Resultatet visade att det fanns oklarheter gällande kartläggningen, i fråga om vilka som genomförde denna och om den genomfördes överhuvudtaget. Det fanns även risk för att kartläggningen inte togs tillvara vid överlämnandet till ämneslärare i ordinarie klass. Vidare uppgavs att inte alla som var i behov av studiehandledning fick det. Det fanns tendenser till att de som fick studiehandledning eventuellt inte hade möjlighet att få den behovsstyrd, på grund av brist på studiehandledare i det aktuella modersmålet samt samordningen av studiehandledning inom kommunen. Samverkan inbördes mellan olika lärarkategorier och även med mottagningsenheten angående arbetssätt, kartläggning och studiehandledning uteblev oftast. Detta beroende på anställningsformen för modersmålslärare och studiehandledare i kommunen, samt bristande rutiner och tidsbrist. Studien visar att de organisatoriska förutsättningarna kan utgöra ett hinder för att lärare ska kunna tillgängliggöra ordinarie undervisning för nyanlända elever.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)