Läsförståelsestrategier inom svenska och matematik ur ett elev- och lärarperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka tankar elever och deras lärare harkring läsförståelse och läsförståelsestrategier. Vi vill undersöka om eleverna harstrategier och vilka dessa är och om det är samma i svenskämnet som imatematikämnet. Dessutom vill vi undersöka vilka läsförståelsestrategier som de trorgynnar elever i svårigheter. Undersökningsmetoden är kvalitativ och vi använder oss avsemistrukturerade intervjuer med elever i skolår sex och fokusgruppsintervju medlärare. Resultatet visar att elever uttrycker få tankar om vad läsförståelse är och vi kanskönja att uppfattningar är begränsade till främst enskilda skolämnen. Lärarna menar attläsförståelse handlar om att läsa mellan raderna. Eleverna har olikaläsförståelsestrategier och strategier som används inom svenskämnet är desamma sominom matematiken förutom skillnaden att det tillkommer strategier som handlar omberäkningar inom matematikämnet. Eleverna ger förslag på strategier för elever sombefinner sig i svårigheter som skiljer sig från de strategier de själva använder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)