Användarnas acceptans av en ny e-handelsportal

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Uppsatsen fokuserar på acceptans och användbarhet av en ny e-handelsportal. Syftet med studien är att, utifrån ett användbarhetsorienterat fokus, definiera de faktorer som av användarna upplevt som underlättande vid implementering av ett nytt IS. Det centrala i uppsatsen hur användarna uppfattar förändringen och hur de accepterar den nya e-handelsportalen. Den empiriska undersökningen är gjord genom en enkät som skickades ut till användarna, samt en semistrukturerad intervju med en av delprojektledarna. Beslutet om att införa en ny e-handelsportal togs åt användarna och de måste använda portalen för att kunna beställa varor till sin verksamhet. Användarna accepterar en ny e-handelsportal genom att de redan innan förändringen har en positiv inställning och förväntar sig att det ska bli bättre att utföra arbetet. I det här fallet är användarnas inställning till förändringen ljummen då det totala genomsnittet ligger på 3,19, på skalan 1-5. Resultatet av undersökningen visar vidare att följande faktorer anses vara underlättande för användarna; leverantörens och kundens positiva inställning till införandet av den ny e-handelsportalen, utbildning och användarnas egen förmåga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)