Högfungerande autism i svenskklassrummet : Svensklärarens förutsättningar och metoder i arbetet med elever med högfungerande autism

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

Författare: Emil Körmöci; Honey Razzagh; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Detta examensarbete har undersökt hur svensklärare arbetar för att inkludera elever med högfungerande autism i klassrummet samt vilka förutsättningar svensklärare möter i kontakt med elever med högfungerande autism. Undersökningen baseras på kvalitativa intervjuer med svensklärare med erfarenhet av att arbeta med elever med högfungerande autism. Intervjuerna visade att vissa förutsättningar svensklärare måste förhålla sig till i arbetet med elever med högfungerande autism kommer i form av inkluderingsbegreppet, individernas unika samt gemensamma drag, tid, relationen mellan elever och lärare, den sociala interaktionen och samspel, uppgifternas syfte, litteratur, skrivförmåga, fixerade tankesätt, olika intressen och motivation samt föräldrakontakt. Intervjuerna visade även att vissa metoder svensklärare kan använda sig av i arbetet med elever med högfungerande autism kommer i form av enskild och separat undervisning, tydliga instruktioner, klargörande frågor, stödfrågor, färgmarkeringar, sensoriska anpassningar, gruppering, klasskamratsrelationer, kommunikation, lärares formuleringar samt uppriktighet, litteratur- samt skrivanpassningar, materialval, förenklade uppgifter, bedömning, samverkan samt pandemianpassningar. Som en konsekvens av sin diagnos kan en del elever med högfungerande autism uppleva svårigheter inom områden av svenskämnet. Dock finns det även områden inom svenskämnet som vissa elever med högfungerande autism inte kommer uppleva som svåra till följd av deras intresseområden. Sammanfattningsvis håller intervjupersonerna med varandra på de flesta punkter men skiljer sig åt på vissa. Intervjupersonernas yttranden stämmer även till stor del överens med vad Skolverket, Skollagen samt artiklarna ur den tidigare forskningen tar upp. De metoder som svensklärare använder för elever med högfungerande autism fungerar även för övriga elever men då detta arbete fokuserar på elever med högfungerande autism nämns inte övriga elever.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)