Klimatreducerande åtgärder i mötesfria vägar : Effekter på klimatpåverkan och kostnader i vägprojekt

Detta är en Master-uppsats från KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

Författare: Natalie Zingmark; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: 2045 ska Sverige ha ett nollnettoutsläpp av växthusgaser enligt de nationella klimatmålen som antogs 2018. För att nå detta mål krävs insatser på flera fronter, i alla branscher, för att reducera Sverige totala klimatpåverkan. Transportsystemets väginfrastruktur beräknas stå för cirka 5% av Sveriges årliga utsläpp av växthusgaser nationellt. Då det sker en konstant utveckling och underhåll av vägnätet genom nybyggnation, ombyggnation samt underhåll och renovering är det av stort intresse att minimera utsläppen infrastrukturen genererar för att nå klimatmålet. Syftet med detta examensarbete är att undersöka potentialen att minska växthusgasutsläpp från vägkonstruktionsprojekt, genom att implementera åtgärder med reducerande effekt på klimatpåverkan. Utöver detta är syftet även att redogöra för hur kostnaderna i vägprojekt påverkas vid implementering av de undersökta åtgärderna.  För att uppfylla detta har klimatkalkyler upprättats på tre olika verkliga vägprojekt med de undersökta åtgärderna, användandet av grön asfalt, biodiesel samt alternativa räcken, applicerade. Därefter genomfördes en Carbon Cost analys på åtgärderna för att analysera hur kostnadseffektiva och värdefulla de undersökta åtgärderna är att implementera. Resultatet visade att det är potentiellt möjligt att reducera klimatpåverkan med 53–62% i samtliga vägprojekt ifall alla åtgärder implementeras 100% samtidigt. Detta till en marginell merkostnad som motsvarar <0,01% av vägprojektens totala investeringskostnader. Denna merkostnad anses vara motiverad och effektiv vid jämförelse med andra värderingsmetoder av koldioxidutsläpp. Tas även den bonus som kan delas ut av Trafikverket för extensivt klimatarbete som överskrider klimatkravet kan i vissa fall en extra intäkt erhållas, istället för en merkostnad.  Flera faktorer influerade resultatet och den klimatreduktion som potentiellt kan erhållas av åtgärderna. De största faktorerna är vilka avgränsningar som sätts i denna typ av studie, valen av material och dess klimatprestanda som används i projekten, hur omfattande det berörda materialet/momentet är i vägprojekten, ju större bidrag till klimatpåverkan desto större potentiell reduktion. Kraven som ställs på materialen och det tekniska utförandet påverkar kostnaderna av åtgärderna.  Den främsta rekommendationen för framtida studier av detta slag är att ta hänsyn till och inkludera de projektspecifika förutsättningarna genom gedigna förstudier där kartläggning av materialåtgång, transporter och tekniska kravställningar har så hög detaljnivå som möjligt. Detta för att ge förutsättningarna att rätt åtgärd används vid rätt moment för att maximera reduktionspotentialen. Utöver detta rekommenderas det även i det fortsatta klimatarbetet i vägbranschen att bland annat sträva efter att minimera materialanvändningen, övergå till biodiesel i största möjliga omfattning, välja material med den bästa möjliga och tillgängliga miljöprestanda samt ställa krav på underleverantörer och följa upp dessa. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)