Digitalisering i förskolan : En kvalitativ studie om hur digitalisering framställs i pedagogiska medier

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: I denna kvalitativa studie undersöks hur begreppet digitalisering framställs i pedagogiska medier. Studien utsätter dominerande språkliga konstruktioner för kritisk analys, detta för att bidra till förändring vad gäller inlåsta föreställningar om verkligheten och maktstrukturer. Syftet i studien är att granska och analysera begreppet digitalisering i förhållande till förskolans utbildning. Frågeställningarna är: Hur framställs digitalisering i pedagogiska medier? Vilken betydelse får framställningen av digitalisering i pedagogiska medier för förskolans utbildning? Studien genomsyras av socialkonstruktionistisk utgångspunkt där kunskap om verkligheten förstås genom sociala, kulturella och historiska förhållanden. Den metodologiska ansatsen är kritisk diskursanalys där språkliga konstruktioner i olika texter i pedagogiska medier (pedagogiskamagasinet.se och förskolan.se) har utsatts för kritisk analys. Resultatet för studien presenteras i tre tematiseringar: Pedagogers kompetens, Högra krav på pedagoger och Digitalisering som samhällsnytta. Resultatet visar att digitalisering å ena sidan framställs som en samhällsnytta där digitala verktyg ger möjlighet att minska ojämlikheter med hjälp av pedagogers kompetens att använda dessa å andra sidan ifrågasätts nyttan av digitaliseringen då pedagogers kompetens ses som bristande. Detta ställer höga krav på förskollärare som antingen måste höja sin kompetens eller försvara den. Studiens slutsats är att framställningen av digitalisering i pedagogiska medier visar en polariserad debatt där digitalisering i förskolan ifrågasätts som användbar eller inte vilket försvårar pedagogers arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)