KULTURANALYS OCH SKOLUTVECKLING PÅ SÖDERSKOLAN
Sammanfattning:
Bakgrund: I samband med Söderskolans 10-årsjubileum kände skolledning och personal att
utvecklingen gått lite i stå och att vi behövde en nystart. Jag föreslog att jag
kunde göra en kulturanalys med hjälp av brevmetoden som ett led i min
magisterutbildning.
Syfte: Jag vill bidra till skolans utveckling genom att kartlägga och sammanställa olika
förslag och idéer i breven för att hitta lämpliga utvecklingsområden. Från min
synvinkel fanns ytterligare ett syfte och det är att få prova på att själv göra en
studie med hjälp av brevmetoden för att se hur den fungerar i praktiken och att
kunna jämföra med aktuell litteratur och min tidigare erfarenhet av skolutveckling.
Teori: Den teoretiska basen för detta arbete har jag till stora delar hämtat från professor
Gunnar Bergs förläsningar och hans två böcker Skolkultur – nyckeln till skolans
utveckling och Att förstå skolan. Även litteratur av Andy Hargreaves har varit
till stor nytta och försett mig med tankar och teoretiska modeller, som t ex den
rörliga mosaiken, en flexibel organisationsstruktur som kan svara upp mot
framtidens krav.
Metod: Jag använde mig av en modifierad variant av kulturanalys genom brevmetoden,
som förklaras utförligt i ovanstående böcker av professor G Berg. Jag lät Söderskolans
personal skriva öppna brev med svar på frågan: Hur vill du att Söderskolan
ska se ut och fungera om 5-10 år? Brevskrivandet fick stor anslutning
och många hade lagt ner stor möda på sina brev.
Resultat: Undersökningen har medfört att vi har fått en bra överblick över möjliga
områden för skolutveckling. Ett par olika förslag har redan testats av enskilda
arbetslag. Entusiasmen i kollegiet har ökat och flera arbetslag har inspirerats att
prova nya vägar.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)
